Segel eller motor?

Vi åkte över till Ven förra helgen, vad vi gjorde där återkommer jag till, men på resans gång, funderade jag på varför det var så många segelbåter mellan Ven och Landskrona som inte hade segeln uppe utan gick på motor och för mig var det ett bra seglarväder.

Nu vet jag inte om det var en fel dag att åka till Ven, men det var knökfullt på kajen och då självfallet på båten oxå vi fick vänta två turor innan vi kunde åka iväg till Ven.
 Erasmus.
Vi åkte med en gammal kompis från Hbg, Sundsbussen Erasmus som man har åkt ned till Helsingör flera gånger.
 Stjerneborg.
Stjerneborg traffikerar oxå Landskrona Ven och den kunde ta bilar med ombord.

Många menniskor blev det, servering fanns ombord.
 Bäckviken.
Framme i Bäckviken på Ven, efter två timmar med väntan inräknad.
 Badplats.
Vid Bäckvikenshamn har en fin badplats och på kajen gick vi till kiosken och köpte läsk och Venglass, i hamnen låg många segel och motorbåtar, kanske mest Danska båtar.
 Sankt Ibbs Hamn.
Nja, de hette den inte, men så sa man förr, sankt ibbs hamn efter kyrkan ovanför hamnen. På kartan stod det Kyrkbackens Hamn, jag vet inte varför så, kan oxå vara så i folkmun, men kanske de bofasta säger Kyrbackens hamn.

Denna hamnen var det nästan uteslutande segelbåtar från när och fjärran, många restauranger.

Denna segelskuta har segeln uppe. Föstret i Sankt Ibbs Kyrka.

Man ser många segelbåter, men de seglar inte, de går på motor, VARFÖR har man en segelbåt och inte seglar, lagom bra vind, sol och underbart seglarväder och då går man med motor.

Båtar i milleklassen och man går på motor, jag la märke till att man ruffsa till segeln lite så att det skulle se ut som om de hade seglat.
 Wahoo
Wahoo skulle jag oxå säga om jag hade hafft en såndär katamorán, men med den skillnaden att segeln alltid skulle vara uppe. För dessa pengar kunde man säkert kunna få en rejäl motorbåt för, men statusen är högre på en katamorán.

I Bäckvikenshamn utspelades en sen ur Göta kanal, från denna motorbåt. många på Erasmus däck log igenkännande när senen utspelades på båten, med skillnad att hon kom med båten, det ser ut som om det gick bra.

Erasmus var fullare på väg tillbaks till Landskrona, en härlig tur till Ven och min undran är varför man går på motor med en segelbåt, när det är ett perfekt seglarväder?
Skepp o hoj. hälsar Kullamannen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0