En tur med hunden!

Kullabygden bjuder på natursköna platser att gå en tur med hunden, denhär gången blev det en tur mellan Svanshall och Bökebäck, längs Skäldervikens vatten, berget år i dagern hela vägen ända upp till Kullens fyr, detta är en förlägning av Kullaberg fram till Svanshall med synligt berg.

Vid parkeringen är hagar med hästar och därifrån går då en stig fram till ett gammalt stenbrott, där man bröt stenen är det en mindre vattensamling bevarad.

Nu när träden fått sin höstskrud och detta speglar sig i vattnet, så blir det dubbet upp.

Hunden gilla att klättra på klippsluttningen, han vänta på att jag skall ta bilden så han kan gå vidare.

Spåren ligger fortfarande kvar och stensläden syns i vattenbrynet, men stenkossbyggnaden är riven för en del år sedan.

Jag letade i mina gamla foton och då hittade jag ett foto från stenkrossen innan den revs, så jag fota av det för att ni skulle få del av bilden på bloggen, jag tyckte att det var lite kul med bilden.

Området är naturskyddat och därför är det stegövergångar till alla inhägnade täpper.

Utsikten är bedövande ut över Skälderviken.

Mycket svamp finns i området, så en liten svampkorg med dessa läckerheter är ju inte alls fel. Nu säger ni att denna svamp går inte att äta, men där har ni fel, för man kan äta den svampen en gång, efter det äter man inte något mer, för då är man död. Flugsvamp är en av de giftigaste svampar vi har i vårt land, så ät inte av denna svamp.

Nu är det tid att rädda jullikören, Slånbärslikör, Något som höjer Mandelmusslorna till skyarna, det börjar redan vattnas i munnen. Om ni plockar slånbär innan det fryst måste man lägga bären i frysen ett par dagar.

Hunden tittar oxå på utsikten, nja, han vill nog att vi promenerar åter hem.

Njutningen är lika stor på väg hem. Skåne har fantastika platser och detta är en av dem.
Ha en njutbar höst, ut och upplev dem. Kullamannen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0