Veckans dörr!

Veckans dörr, i vilken byggnad sitter den? Ledtråd, Skåne, viktig byggnad, syns på avsånd om natten var 8:de sekund.

Förra veckans dörr var på Fredriksdals Herrgård i Helsingborg.
Kommentera svar. Mbh. Kullamannen.

Månadens bild Augusti.

Månadens bild, sommarens bad.
Mvh, Kullamannen.

Inspelning av Antikrundan!

Inspelning av Antikrundan på Krapperup slott i Höganäs. Folk kom i tusental och åter tusental som ville ha saker bedömda i sak och pris av Antikrundans experter som fick det jobbigt med dessa ofantliga köer på flera hundr meter som bara fylldes på efterhand. Jag pratade med en från Viken som hade kommit dit klockan nio på förmiddagen och hade kommit in på gården vid tvåtiden och hade säkert en, ennonhalv timme till innan bedömningen.

Platsen för Antikrundaninspelningen var på Krapperup slott i Höganäs kommun.

Krapperup slott drivs av en stiftelse. ett vackert slott med en välskött slottspark som man får besöka helt gratis, jag kommer att blogga om slottet vid ett annat tillfälle.

Detta är kön som ringlar sig ut på parkeringen c:a 200m.

Hela innergården var knökfullt med folk i kön som oxå ringlade fram och tillbaka.

Svt hade satt upp flaggor för att makera sitt arrangemang.

Väl inne på innergården var teamet på plats att undersöka vad som fanns att vardera.

Jag tyckte mig se en viss likhet med nästa bild.

Jag kan inte sätta fingert på det men det är något, eller?

Här är en enastående blå glasvas, troligen från Venedig, men det är det som är frågan och så priset vill man nog veta när man har köat i tre timmar och har kanske någon timme till innan man är framme.

Den här draken ville de provflyga, men det blåste förmycket, så man fick vardera den inblanko.

Den här kronan, som frun förvarade i denhär smörbyttan, blir intressankt att följa i programmet, den tror jag kommer med och där finns nog en fin historia om denna krona, jag undrar var den kommer ifrån?

I det fina Skånevädret passa man på att spela in delar av Antikrundan framför Krapperup slott. ser fram mot programmet när det sänds på SVT och få höra den inövade repliken, som alla öva på så att man skulle kunna den vid inspelningen, # det hade jag ingen aning om #. Krapperup slotts hemsida. http://www.krapperup.se/

Trädgårdsfest på Sofiero!

Trädgårdsfest på Sofiero.

Många utställare i år, kanske för att Sofiero blivit Sveriges vackraste trädgårdspark och det är inte utan att man bara kan instämma i de, Jag har haft årskort, men för ett par år sedan löste jag inget årskort för jag ville inte betala för en trädgård i förfall. MEN trädgården är upprustad på ett utmärkt sätt, så till nästa år löser jag nytt årskort igen. Det är bara att lyfta på hatten för Sofieros utmärkelse, en värdig vinnare.

Framtids utställning.

Utställararen har en passande design i en slottsmiljö.

Modellerna i badet ser ut att vara avslappnade, fast kanske lite ovana att bli fotade.

Här myser man vid en av dammarna.

Trädgårdsfesten på Sofiero, var en av de bättre trädgårdsmässor vi varit på i år och det mäst glädjande var att trädgården var i så gott skick. Ni som inte varit på festen, åker ni dit, tror jag inte att ni blir besviken och är ni ute och åker så är det inspelning av Antikrundan på Kraperup, slottsparken där är värt ett besök och det är gratis.
Ha en bra helg, hälsar Kullamannen.

En herrgårdsdörr

En sommardag, med uppdukat bord och med pardörrarna på vid gavel  ut mot trädgården i väntan på sina gäster, så att trädgårdens dofter får sprida sin friskhet i herrgårdens matsal.

Var finns denna herrgård med sin underbara trädgård ?
Gissa på hälsar Kullamannen.

Segel eller motor?

Vi åkte över till Ven förra helgen, vad vi gjorde där återkommer jag till, men på resans gång, funderade jag på varför det var så många segelbåter mellan Ven och Landskrona som inte hade segeln uppe utan gick på motor och för mig var det ett bra seglarväder.

Nu vet jag inte om det var en fel dag att åka till Ven, men det var knökfullt på kajen och då självfallet på båten oxå vi fick vänta två turor innan vi kunde åka iväg till Ven.
 Erasmus.
Vi åkte med en gammal kompis från Hbg, Sundsbussen Erasmus som man har åkt ned till Helsingör flera gånger.
 Stjerneborg.
Stjerneborg traffikerar oxå Landskrona Ven och den kunde ta bilar med ombord.

Många menniskor blev det, servering fanns ombord.
 Bäckviken.
Framme i Bäckviken på Ven, efter två timmar med väntan inräknad.
 Badplats.
Vid Bäckvikenshamn har en fin badplats och på kajen gick vi till kiosken och köpte läsk och Venglass, i hamnen låg många segel och motorbåtar, kanske mest Danska båtar.
 Sankt Ibbs Hamn.
Nja, de hette den inte, men så sa man förr, sankt ibbs hamn efter kyrkan ovanför hamnen. På kartan stod det Kyrkbackens Hamn, jag vet inte varför så, kan oxå vara så i folkmun, men kanske de bofasta säger Kyrbackens hamn.

Denna hamnen var det nästan uteslutande segelbåtar från när och fjärran, många restauranger.

Denna segelskuta har segeln uppe. Föstret i Sankt Ibbs Kyrka.

Man ser många segelbåter, men de seglar inte, de går på motor, VARFÖR har man en segelbåt och inte seglar, lagom bra vind, sol och underbart seglarväder och då går man med motor.

Båtar i milleklassen och man går på motor, jag la märke till att man ruffsa till segeln lite så att det skulle se ut som om de hade seglat.
 Wahoo
Wahoo skulle jag oxå säga om jag hade hafft en såndär katamorán, men med den skillnaden att segeln alltid skulle vara uppe. För dessa pengar kunde man säkert kunna få en rejäl motorbåt för, men statusen är högre på en katamorán.

I Bäckvikenshamn utspelades en sen ur Göta kanal, från denna motorbåt. många på Erasmus däck log igenkännande när senen utspelades på båten, med skillnad att hon kom med båten, det ser ut som om det gick bra.

Erasmus var fullare på väg tillbaks till Landskrona, en härlig tur till Ven och min undran är varför man går på motor med en segelbåt, när det är ett perfekt seglarväder?
Skepp o hoj. hälsar Kullamannen.

Kakmonster!

Ett kakmonster, helt såld på chokladkaka.
Nyckelpigan landade på bordet när vi satt och drack kaffe ute på uteplatsen och satte fart mot ett par smulor av chokladkakan som låg på bordet. Nyckelpigan var helt besatt av kakan, mums, muns.

Chokladkakan smaka bra, det blåste så att smulan flög runt på bordet men nyckelpigan släppte inte gräppet om kaksmulan, den blåste ned på marken och jag kunde lyfta upp den igen utan att släppa taget, det var ju kalas.

Nyckelpigan var nerkladdad så det tog lite tid att rengöra sig efter kakkalset.
Ha en god helg, hälsar Kullamannen.

Naturen på besök!

Naturen har varit på besök i min trädgård, en Ormvråk har verit synlig i vår trädgård ett par dagar kanske för att det finns mycket småfåglar  i trädgården, han hade tagit en Pilfink precis, så han var kanske mätt och belåten, så han satt kvar, fastän jag tog fram kameran och fota honom.

Ormvråken har stukat ena foten, vad man kan se, man kan oxå se lite fjädrar i näbben som sticker ut.

Ormvråken var lite spänd för min katt var med mig ute på gräset, men mig brydde han sig inte ett dugg om, en häftig kännsla att vara så nära en Ormvråk.

Det är coolt när naturen är på tillfälligt besök.

Huggd i sten!

Att hugga i sten, kan ha många betydelser, som tex. alla som sprang 100m i final i går, fick BOLT, de andra att hugga i sten. Här är en designer som har huggt i sten och han har slipat på detaljerna, den stenen skulle passa i trädgården eller balkongen, någon skulle kanske tom. vilja ha den i sovrummet, fniss..,! Vi gjorde Danmark i helgen, som jag kanske återkommer till.

Här var det fasta former, inget cilikon här inte.
Ha bet bäst, Kullamannen.

Gravstensdekoration!

Gravstensdekoration blir allt vanligare tex. duvor, änlar, en sten från sjön, en lampa med ljus, en snäcka eller något som den som vilar i graven förknippas med, MEN detta är nog den senaste trenden inom gravstensdekoration.

En svart katt liggande på gravstenen.
Ha det bäst, Kullamannen.

Kommer inom kort!

Vad är detta för ställe eller Hamn, som jag kommer att blogga om, inom kort?

Detta är en populär seglarhamn, som många får se i stjärnorna efter. Var är jag?  Skriv svar i kommentar.
Mbh Kullamannen.

Modell, sexbomb!

Fredagens sexbombsmodell, ordlöst!

Modellen heter: Kaprifol.
Ha det bäst i sommarnatten, Kullamannen.

Loppis i Ängelholm!

Vi var på loppis i Ängelholm och hitta atribut till trädgården.

Vi hittade en gårdspump som jag letet länge efter och den skall pryda innergården.

Denna krukan skall oxå vara på den grekiska innergården.

Den bruna krukan var det hål i bottnen så den får tjäna som ett vattenspel liggande med rinnande vatten, så den får en plats i Asiaträdgården.

Denna gjutjernsplatta skall pryda väggen i vinrummet, vi köpte lite småkrafs oxå.
Loppisen var på Fyndet i Ängelholm, hurmana priser och gratis inträde och bra utbud på loppissaker.
Ha det bäst, Kullamannen.

Det blev inte pride utan Malmö!

Det blev inte Pride i Köpenhamn utan det blev en runda till Entré i Malmö i stället, en nybyggt varuhus i norra infarten till Malmö. Från E6san kör man in mot centrum och håller vänsterfilen som leder rakt in till varuhuset och lätt att parkera i  P-huset och därifrån rak in i varuhuset.

Om man nu inte går in från P-huset utan går in från gatan, så är detta den intetsägande entré man har skådat, här finns inte något som gör att man vill gå in där, jag förstår inte tanken med en sådan intetsägande entré, bedöm själv.

Innanför entrén är det lika tråkigt som utanför, detta var den enda utsmyckning vid entrén som välkomna en, jag vet heller inte varför man ställt fyra stolar precis i entrén, man blir ju ganska trött på att inte välkmnas bättre. Dåligt!!!!

Ett par bänkar är utställda, annars ingen utsmyckning alls, att man bygger så smaklöst 2009 är mig en gåta, för tid att förbereda bygget har det ju inte varit, tomten har ju varit obebyggd i ett antal år, så tid har ju inte fattats.

NewYorker var plaserad i det allra mörkaste stället i varuhuset. När jag gick till den delen i varuhuset var det så mörkt att jag trodde att jag hade solglasögonnen på mig, men så var det inte, som tur var att det inte stod något ivägen här då, för då hade man vell gått på det. Nu har jag varit negativ, men det finns positiva delar oxå.

Bio och barnrestaurang för barn som såg bra ut.

Denna restaurangen åt jag Thaimat, kycklingfilé med grön kurri i kockusmjölk, sallad och ris serverades till. Det var mycket gott och tillagat på Thailänskt vis, en klar 4 på en skala, överraskad. Detta är den bästa platsen i hela varuhuset, trivsamt, ljust och utsikt över motorvägen, kanske inte den bästa, det såg ut som det skulle bli en trädgård mot motorvägen, så det blir kanske bättre.

Vy över restaurangen, inte så pjåkig, men det blanka gålvet och mönstert på väggarna så fick man en liten yrselkänsla och det är kanske gjort medvetet, för det serverades bara lättöl i restaurangen.

Gick man över till Torghallen var där ett kaffé i 50-talsdesign, med alla kaffesorter som är på modet nu. Kappuchino som var bra tillrätt, kakor med Usa-stuk alltså stora.

Lite krypin och mysiga sittplatser förhöjde Kafféet och designen var oxå ett plus, att man kunde sitta ute på torget oxå var ett plus.
Sammanfattning, Ett intetsägande och otrivsamt varuhus, som inte lockar en tillbaks igen, förutom restaurangerna och Kafféet i 50-talsdesign, fast varuhuset var lätt tillgängligt och bra pakering. Tummen ner !