Att angöra en hamn!

Att angöra en hamn, vad är det första man ser och vad får man för intryck av platsen man kommer till?

Helsingborgs hamn, bilden är tagen lite förnärma för att se helheten.

Kärnan som ligger rakt fram, blir en blickpunkt i horisonten som inte går att missa och är ett riktmärke för norra hamnen, där alla båtar till Danmark utgår ifrån.

Mellan småbåtshamnen och färjehamnen ligger Dunskers kulturhus, på den vänstra sidan av norra hamnens inlopp, en modern skapelse, bara synd att inte den övriga bebyggelsen har samma stuk. Jag vet inte om man ville bevara känslan av H-55, alltså 50-talet, istället för att ge Helsingborg ett skutt ut i 2000-talet, men tyvärr får jag känslan av att gå i någon förslummat hamnkvater, tar man en titt på var och ett av fastigheterna, så kan man se eternit klätseln och brädfasaderna, byggstilen är 50-tal fast man har bytt ut materialen.

På hörga sidan sticker ett magasin ut sig vid vattnet, för att vara ett magasin är det ett i ögonfallande en tilldragande byggnad, denna del av hamnen låg lastkajen där allt styckegods kom in så som kaffe-, frukt och styckegods. Bakom denna byggnad låg Helsingborgs Varv, med sin docka och bigga kranar, allt är rivet och ombyggt till hamnar för passagerarebåtar och gästhamn för kryssningsbåtar, som gästar hamnen lite då och då, just nu ligger Quest där under vintern för att segla till Grönland efter vintern. Tillbaks till Magasinbyggnaden, det är mer än jag som gillar denna byggnad, för den revs inte med de andra, utan fick stå kvar och det glädjer mig mycket för jag har i början på 70-talet stått och spikat ihop glidgjutformarna till taket, ett riktigt mansgöra och man fick riktiga Carl-Alfredsarmar på köpet, men kul att jag har format en del av det första man möter när man kommer sjövägen till Helsingborg. 
Åk med båtarna i Helsingborg och glöm inte att titta lite till höger när ni kommer in i hamnen.
Mbh: Kullamannen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0