ABF sade upp trotjänare - och tog in praktikant!


Upprörande artikel hämtad från HD idag. http://hd.se/ 


ABF sade upp trotjänare – och tog in praktikanter

Joakim Pettersson sades upp från ABF i Helsingborg. Samtidigt hade organisationen tagit in en praktikant och en arbetslös med aktivitetsstöd. Det är inte juridiskt fel, men väl moraliskt, tycker Handelsfacket.


Helsingborg. Joakim Pettersson har fem månader kvar på den betalda uppsägningstiden.

Han får tiden att gå med sysslorna hemma, han bakar, städar och sköter om sin stora trädgård.

— Och så är jag mycket ute med hunden i skogen. Men så småningom ska jag börja söka jobb igen, säger han.

Känslorna finns kvar, även om han sakta mår bättre.

— Jag är förbannad och ledsen över hur jag blev behandlad, säger han.

I slutet av juni i år begärde folkrörelsens studieorganisation ABF:s chef, Eva Aldegren, förhandlingar med Handelsanställdas förbund.

Det gällde en uppsägning på grund av arbetsbrist.

ABF:s kafé lades ner och Joakim Pettersson, som skötte det, fick sluta på ABF efter 22 år.

— Vi har haft en förhandling med Handels och den slutade i fullständig enighet, säger Eva Aldegren.

Och mycket mer vill hon inte säga till HD.

Men samtidigt använder ABF gratis arbetskraft.

Det fanns redan sedan tidigare en praktikant som kommit via kommunen. Och bara en dryg vecka innan ABF varslade Joakim Pettersson om uppsägningen tog man in en arbetslös via ett tvåårigt avtal med Arbetsförmedlingen. I stället för lön får den arbetslöse aktivitetsstöd, ett statligt lönebidrag.

— Hade vi vetat detta så hade vi givetvis inte godkänt uppsägningen, säger Handels ombudsman Lars Thörnblom och fortsätter:

— Då hade vi ifrågasatt vad praktikanten och den lönebidragsanställda gjorde. Troligen hade vi gått vidare till central förhandling på högsta ort.

Arbetsförmedlingens regler säger att företag inte får ta emot praktikanter under minst nio månader efter en uppsägning. Men de säger inget om ett läge där uppsägningen kommer efter praktikanten.

ABF har därmed inte gjort något juridiskt fel. Men Lars Thörnblom fördömer ändå agerandet.

— Det hela ligger på ett moraliskt plan, säger Lars Törnblom.

Varför kände inte facket till att det fanns en praktikant och en med aktivitetsstöd?

Eva Aldegren säger till HD att facket visste, att det kom fram under förhandlingen om Joakim Pettersson.

Det förnekar Lars Thörnblom.

— Jag visste ingenting. ABF sa inget om det under förhandlingen om uppsägning, säger han.

Det var först senare på sommaren, i samband med att man träffades för att gå igenom formalia kring uppsägningen, som sanningen kom fram, enligt facket.

Men då var uppsägningen redan färdigförhandlad.

Inte heller Arbetsförmedlingen informerade facket. Normalt ska handläggarna där rådgöra med Handels innan någon placeras ut på deras område.

— Men vi fick inga besked alls från dem, säger Lars Thörnblom.

Praktikanten och mannen med aktivitetsstöd arbetar enligt vad HD erfar i principfullt ut som vaktmästare och fastighetsskötare, ibland ensamma och utan handledning.

Joakim Pettersson var tidigare kontorsvaktmästare. De uppgifter han gjorde då är borta och han har ingen utbildning i modern fastighetsskötsel. Det var skälet till att han fick gå, trots att han inte var sist anställd.

Men i början av september fick vaktmästeriet ta över en rad städuppgifter. Det kände facket inte heller till.

— Sådana uppgifter hade Joakim definitivt klarat av, säger Lars Törnblom.

Joakim Pettersson berättar att arbetsbristen tolkades bokstavligt av ABF. Han hade sex månaders arbetsbefriad uppsägning och fick inga som helst uppgifter att utföra. Inte ens när det behövdes en extra hand.

— De andra fick besked om att de inte fick ge mig några arbetsuppgifter. Jag upplevde att cheferna frös ut mig. Jag bara satt där i en eller två veckor. Jag försökte att inte bry mig, men det var hemskt, säger han.

— Det var väldigt fel och inte acceptabelt att Joakim hade det så. Jag såg till att han fick vara hemma under uppsägningstiden. Samtidigt förlängde vi uppsägningstiden, säger Lars Thörnblom.

I morgon: Hård facklig kritik mot arbetsgivare och Arbetsförmedlingen

Winnie Gravlund [email protected]042-489 92 21

Kommentera artikeln på http://hd.se/ och läs vad folket tycker, för jag tycker att detta är typiskt för det kooperativa som skall gå i spetsen.
Upprörande att göra så. Kullamannen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0