RYDs marknad!

Så var det tid med RYDs marknad, i Höganäs igen, sista lördagen i oktober, som traditionen säger.
När marknaden kom till för en massa år sedan, så var det när drängar och pigor skulle byta tjänsgöring och kanske flytta till en annan gård och tjäna där, då åkte man till marknaden för att handla kläder, skor och en del annat, såsom mjölkspann, korgar, seldon, mjölkpall och tyg till nya dräng och pigekammaren, mattor, gardinor och kanske en gipsprydnassak eller en hökonsttavla, ny agedyna och en pläd.

Jag tror att marnaden alltid varit här, runt Gruvtorget, byggnaderna här har en speciell rödaktig färg och det har en viss betydelse, de tillhörde Höganäs AB, husen till vänster, var tjänstebostäder, man kallade dem för ingentiörsbostäderna och till höger låg Kullens sparbank.

Det finns rester kvar från en svunnen tid, det är inte den folkfest som det var förr.
 peka på bilden.
Marknaden är ju en gammal tradition, men jag tror att om marknaden skall ha en framtid måste den förändras, om den skall backa eller gå framåt vet jag inte. För en 50år sedan fanns det varitetält, cirkus, Williams Arne, med sin tunna där han körde motorcykel i, spådamer och svärdslukare samt lättklädda donner.

Rydsmarknad hade ingen puls i år och jag har nog inte upplevt att det har varit så lite folk och det var betydligt mindre med stånd och knallar på marknaden. Men tradition är tradition så vem vet.
Vi kanske syns där till näst år igen, Ha de, Kullamannen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0