Mitt favo-ställe Nr 1 !

Fredriksdal i Helsingborg är ett av mina favo-ställe i nv-Skåne, här finns förutom friluftsteater, landsbygds musee, även stadsmiljö som är ditflyttad från centrala Helsingborg, gamla odlingslotter och en Örtagård av rang m.m.

Fredriksdals Herrgård med sina mangårdsbyggnader, detta är gårdssidan.

Hitflyttade gårdar och torp.

Detta lilla torp kommer från Farhultstrakten, som visar hur man tilläggsisolerade på den tiden.

Hade jag inte vetat så skulle denna häst kunnat vara min Lasse som jag hade fram till 10-årsåldern och sedan byttes han ut mot traktorn Bettan, en Fergus, men jag fick bestämma till vem som Lasse skulle säljas till, för jag ville inte att hästen skulle slaktas. Jag var ofta och hälsa på honom tills han dog en naturlig död. Denna häst går i täpperna tillsammans med grisar, getter, kor, ankor och gäss m.m. Fredrikdal är ett levande Museum.

Storgården är omgärdad av gärgsgårdar, stengären, täpper. åkertegar och fälader.

Längerna till storegården. kanske lite dragit men så var det på landet.

Kunde inte låta bli utan ta med en bild från sommaren. På baksidan av Storegården kan man se gårdens utedass.

Här är ett lite större torp.

Stadsmiljön är från Helsingborgs centrum.

I denna byggnaden bodde min morbror och när vi hälsade på fick vi bo i kuperna som syns på taket. 

Olympiagrillen har serverat många tjocka grillade med mos till mig när man besökte grannskapet runt Kärnan. Fredriksdals friluftsmuseum är öppet dagligen för allmenheten dagtid och det kostar inget, väl värt ett besök även på vintern.
Ha de, hälsar Kullamannen, *en del av Skåne*
 Trädgårdsrundan, 4-6 Juni.

Nyttja Rot-avdraget och Hushållsnära tjänster. www.bmt-ab.se  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0