Vinter i Skåne !

Idag har vi vinter igen, någon centimeter pudersnö och 1-grad, då passade jag på att ge mig ut med kameran och det blev en tur till Vegeholmsslott.

Vi parkerade bilen vid kalhygget, fast det är nyplanterat med Lärkträd och det är ju bra för miljön att det inte förblir ett kalhygge, jag tycker att Godset gör bra ifrån sig när det gäller skogen.

Vägen i mot slottet har en Ek och Lind allé, med Skånes äldsta Ekar och intill vägen är bland de äldsta Bokarna. Eken som syns på bilden är c:a 5m i omkrets.

Denna Eken är oxå ett av de äldsta i Skåne, men vatten brist har de inte för de är planterade i kanten på Vegeån.

Att krocka med denna Ek skulle nog inte vara bra för bil eller förare. Eken där tror jag är den äldsta på Vegeholm p.g.a. att den har den största omkretsen eller oxå är den samtida med de föregående Ekarna.

Det har börjat hända något med de gamla Ekarna, som denna som bara har ett tunt skal kvar och är ruttnat av i mitten. I Ek och Bokskogen runt Slottet har det gått hårt åt de gamla träden, många har lagt sig och det ser ut som om de har ruttnat av nertill och vad beror det på?

Längs vägen mot Slottet finns då, som jag tror, Jägmästarebostad, Skogsmästarbostad och Arbetarbostäder. Jag vet inte om Slottet äger dessa hus fortfarande eller om de är friköpta.

Huset här tror jag att dessa var Arbetarbostäder det finns nog 3-4st kvar. På min tid som Scout i Väsby scoutkår fick vi ett erbjudande av von Geijer, om att överta ett av dessa hus, jag var för detta, men vi var tvugna att tacka nej till erbjudandet p.g.a. att vi höll på att bygga ny Scoutgård i Väsby, men vi hade mycket aktiviteter i skogarna vid havet, där som ett stort Scoutläger ägde rum på 50-talet.

Ni lade märke till dessa fönsterluckor, detta är något som är ett signum för Vegeholms slott, som finns på alla Godsets byggnader, kommer tillbaks om detta vid ett senare inlägg.

Vegeholmsslott mot trädgårdssidan, med sin långa pergula och sin fina paviljong.

Infarten till Slottet, Slottet har ingen vallgrav men ändå, för den har Vegeån som ringlar sig runt Slottet.

Titta på Slottets fönster på nedre våningen så har de fönsterlucker lika övriga byggnader. Slottet byggdes på Dansktiden på 1700-talet. Kommer med ett inlägg senare om Slottet.
På Vegeholms slotts marker finns det ridleder, gångstigar och fina cykelstråk i en riktig fin Skånk natur som godset är vänliga nog att upplåta till oss som är rädda om naturen .
Ut och njut i dag för imorgon kan det vara försent, hälsar Kullamannen, en del av Skåne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0